karamoja - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Henk en Wilma - WaarBenJij.nu karamoja - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Henk en Wilma - WaarBenJij.nu

karamoja

Blijf op de hoogte en volg Henk en Wilma

14 Juni 2017 | Oeganda, Moroto

Gelukkig kunnen we dinsdag weer in “ons” eigen huisje slapen, nadat de minister vertrokken is.
Paul komt nog even langs om zijn vrouw en zoon voor te stellen aan ons. Moeder is nog jong en gaat naar school. Het is hier gewoon dat jonge tienermeisjes als oppasmoedertjes functioneren, zo hebben zij ook zo’n meisje in huis. Deze meisjes verdienen dan een klein beetje geld, waarmee zij de thuis situatie kunnen ondersteunen. Het kleine ventje is nog maar 10 maanden en loopt al. Hij voelt zich een echt mannetje als hij op de motor mag zitten en huilt als een echte baby wanneer hij daar weer af moet. Hij krijgt ook nog twee broekjes en bloesjes, gesponsord door de kinderkledingwinkel “Hippo Kidswear” uit Nijverdal.
Het is een rustig dagje, waarop we veel gesprekken hebben, Florence haar telefoontjes afhandelt op de veranda en Esther er ook nog een poosje gezellig bij komt zitten.

Woensdagmorgen hebben we de laatste training. Jane is terug uit Kampala en schuift ook aan.
Het is de laatste dag in dit prachtige, maar arme deel van Oeganda. Een bewolkte dag lijkt regen te beloven. Iedereen kijkt er reikhalzend naar uit.

Vanmiddag komt de regen eindelijk. Blij lopen de mensen erdoorheen op hun zandalen, gemaakt van autobanden, gehuld in de typische klederdracht. Vrouwen spoeden zich naar hun akkertje. Kinderen lopen door de plassen. Alles en iedereen bloeit op.
Wilma rijdt nog even terug naar het dorp om kleding uit te delen, die we ook van de kledingwinkel kregen. Het dorpje ziet er nogal verlaten uit. Een enkele vrouw komt haar begroeten, maar al snel komen de kinderen en groten van alle kanten aan gelopen. De kleding wordt overhandigd onder luid applaus. De leider van het dorp spreekt een groet uit voor iedereen thuis, die meegeholpen heeft om hen dit te geven. Ze zijn echt superblij hiermee.
Aan het eind van de middag, schijnt thuis het zonnetje weer.
Wij krijgen zo nog weer bezoekers en dan is het koffers pakken. Morgen beginnen we onze terugreis naar Kampala, welke twee dagen gaat duren.

• 14 Juni 2017 - 23:05

Sipko:

Henk en Wilma, een goede reis toegewenst. Erg leuk om de verslagen en mooie foto's te zien.

• 15 Juni 2017 - 13:48

Eric En Krista:

Het is steeds genieten van jullie verhalen en met de prachtige foto's komt alles tot leven!
    Fijne reis terug en veel liefs van ons

• 16 Juni 2017 - 22:04

Mariette:

Leuk om het gezin van Paul te zien. En wat heerlijk om kinderen blij te maken met mooie kleding!