ontmoetingen - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Henk en Wilma - WaarBenJij.nu ontmoetingen - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Henk en Wilma - WaarBenJij.nu

ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg Henk en Wilma

13 Juni 2017 | Oeganda, Moroto

Zondag hebben we eerst een dienst in deze kleine huisgemeente in Karamoja. Het is een feest om samen bezig te zijn. Daarna doen we het rustig aan. De zus van Florence, Caroline, komt met haar man en twee kinderen op bezoek om ons te ontmoeten. Ook de vriendin van Florence, Talamoi, komt langs en blijft de hele avond. De twee kennen elkaar al vele jaren en Talamoi vertelt mooie verhalen over Florence. Ze is heel dankbaar met alle hulp die ze altijd van Florence heeft gekregen. Talamoi werkt bij het onderwijs en helpt mee met het opzetten van ons nieuwe project.

Maandag bezoeken we Agandi op haar kostschool. Ze is een meisje van 16 jaar, die door Florence wordt opgevangen. Ze komt aanrennen met de armen omhoog en vliegt in de armen van Wilma. Ze is heel blij om ons te zien, want dat was beloofd. We praten samen een poosje en dan moet ze weer terug naar haar klas. Het valt niet mee om weer afscheid te nemen.
Daarna reizen we door naar ons project om de laatste vorderingen te zien. Fred is echt bezig met de finishing touch.
Hierna reizen we verder naar mama Theresa, zij helpt Florence rondom het project. Mama kan niet lezen of schrijven, evenmin Engels praten. Ze is dolgelukkig papa Henk te ontmoeten. Mama is een lieve vrouw, die met gebaren duidelijk maakt dat ze ons in haar hart sluit, door letterlijk haar handen op de borsten te houden en die heen en weer te schudden. Ze loopt achter haar huisje en haalt daar een geschenk voor ons weg. Het is een oude, antieke kalebas, die zij vroeger gebruikte bij het melken. Wij bedanken haar hartelijk, terwijl Florence vertaalt. Mama gaat spontaan bidden en zegent ons. Ze zegt dat bezoekers moeten vertrekken, terwijl zij in gebed achterblijft. Wij nemen afscheid en laten haar zo achter.

Dinsdagmorgen pakken we onze koffer in alle vroegte. Het is prachtig dat we in het huisje van de minister mogen slapen, maar hij komt hier zelf vandaag en dus moet het huisje vrij zijn voor hem. Wij slepen onze spullen naar een kamertje en draaien die op slot. Dat mag, zodat wij vanavond weer in ons bed kunnen. Die moet echter ook eerst afgehaald worden, want de minister moet tussen zijn eigen schone lakens kunnen rusten, indien nodig.
Nadat Florence dat huis schoon heeft, houden wij een relax dagje vandaag, genietend van de mooie vogels en vlinders. We hopen dat de minister vertrekt en dat wij er weer heen kunnen vanavond, je weet het hier nooit.

• 13 Juni 2017 - 15:17

Ineke :

Wat ontzettend leuk dat jullie even bij Agandi zijn geweest. En natuurlijk mama Theresa. Een betrouwbare lieve vrouw. Heel leuk om ze allemaal weer even terug te zien op de prachtige foto s. Groeten aan iedereen

• 13 Juni 2017 - 19:51

Elise:

Mooi om te lezen dat ieder zo enthousiast, Agandi en moeder Theresa. Voor Agandi heel bemoedigend lijkt me dat iemand komt kijken! Mooi dat het project zo vordert!

• 13 Juni 2017 - 22:36

Mariëtte:

Wat een leuke bezoeken hebben jullie gebracht! Heerlijk om hun enthousiaste gezichten te zien.
    De bouw vordert ook mooi.
    Hopelijk slapen jullie vannacht weer in jullie 'eigen' bed ;)

• 15 Juni 2017 - 13:34

Eric En Krista:

Wat mooi dat jullie Agandi en mama Theresa bezocht hebben, ze stralen! Wat een prachtig natuur, hele mooie foto van die vogel en vlinder!